DO TŘÍ LET PŘESTANE BÝT INTERNET MÍSTEM PRO LIDI

Ke stažení

TISKOVÁ ZPRÁVA

Apertia Tech s.r.o.
Šlikova 2112/58, Praha 10, 100 00
Tel.: +420 772 727 746
E-mail: info@apertia.cz
www.apertia.ai

DO TŘÍ LET PŘESTANE BÝT INTERNET MÍSTEM PRO LIDI. ČESKÉ FIRMY ČEKÁ MARKETINGOVÁ APOKALYPSA

Praha, 15. září 2025 –  Téměř polovina veškerého online provozu pochází od automatizovaných systémů a umělé inteligence, nikoli od skutečných uživatelů. David Strejc, přední český expert na integraci AI a architekt digitálních řešení ze společnosti Apertia Tech, přináší zprávu o fenoménu takzvaného „mrtvého internetu“. .

Žijeme ve světě digitálních přeludů

„Píšete komentář pod článkem a dostáváte odpověď. Jenže ta odpověď nepochází od člověka, ale od sofistikovaného algoritmu. Sledujete influencerku s třemi sty tisíci fanoušky, která sdílí fotografie z dovolené v Karibiku. Ve skutečnosti nikdy neexistovala – je to produkt umělé inteligence. Čtete recenze produktu, který chcete koupit. Polovina z nich byla napsána stroji,“ popisuje současnou realitu David Strejc.

Fenomén takzvaného mrtvého internetu přestal být pouhou teorií. Stává se každodenní realitou, která fundamentálně mění způsob, jakým funguje online svět.

České firmy platí za iluzi

Tuzemské společnosti podle experta ročně vynakládají stovky milionů korun na digitální marketing, aniž by si uvědomovaly, že značná část jejich investic míří do prázdna. „Manažeři se radují z rostoucích čísel – více sledujících, více lajků, více komentářů. Jenže když přijde na skutečné prodeje, výsledky neodpovídají metrikám. Důvod je prostý: komunikují s neexistujícími zákazníky,“ vysvětluje Strejc.

Situaci komplikuje skutečnost, že nejmodernější systémy umělé inteligence dokážou simulovat lidské chování natolik věrohodně, že je prakticky nemožné rozeznat skutečného zákazníka od digitálního fantoma.

Kolaps důvěry jako největší hrozba

„Když lidé zjistí, že polovina jejich online interakcí byla falešná, co se stane s důvěrou v digitální prostor? Celý systém elektronického obchodování, digitálních služeb a online komunikace stojí na předpokladu, že na druhé straně obrazovky je člověk. „ varuje expert.

Pro české podnikatele to znamená nutnost radikálně přehodnotit dosavadní strategie. Tradiční metriky úspěšnosti – počet sledujících, míra zapojení, dosah – ztrácejí vypovídací hodnotu.

Česko má ještě šanci

Podle Strejce má tuzemský trh díky určitému zpoždění v adopci nejnovějších technologií paradoxní výhodu. „Máme unikátní příležitost poučit se z chyb západních trhů a připravit se na éru mrtvého internetu dříve, než nás plně zasáhne. Odhaduji, že máme maximálně osmnáct měsíců na to, abychom adaptovali naše strategie.“

Expert zároveň upozorňuje, že i v českém prostředí již lze pozorovat první známky problému. Státní instituce přiznávají využívání AI pro generování textů, na sociálních sítěch se množí podezřelé účty a diskusní fóra zaplavují automatizované příspěvky.

Chcete dostávat novinky ze světa firemních systémů, technických zajímavostí a dat? Napište nám svůj e-mail a my Vám budeme posílat newsletter.

Vyzkoušejte AutoCRM zdarma

Automatizovaný systém pro řízení firmy

Demo AutoCRM

Náš tým konzultantů s Vámi projde a seznámí Vás s nasazením AutoCRM do Vaší společnosti.