Obsah
Co je podnikatelský plán?
Podnikatelský plán (také nazývaný obchodní plán) je písemný dokument, který popisuje strategii a cíle podniku, stejně jako plánované kroky pro dosažení těchto cílů. Podnikatelský plán slouží jako nástroj pro plánování, provádění a sledování podnikatelské činnosti. Může také sloužit pro prezentaci investorům nebo bankám od kterých si budete chtít půjčit na své podnikání.
Co by měl podnikatelský plán obsahovat?
Co je podnikatelský plán už tak nějak víme, ale jak na něj? Coby měl obsahovat?
Úvodní část
Titulní nebo úvodní část by měla obsahovat základní informace o společnosti, jako je obchodní název, IČO, sídlo, logo, základní informace o zakladatelích a klíčových členech týmu, základní cíle a vize podniku.
Základní shrnutí
Shrňte celý plán, popište základní myšlenku a přínosy zamýšleného podnikání. Inspirujte se například těmito dotazy:
- Jaké služby/produkty chcete poskytovat?
- Kdo jsou zakladatelé a co mají za sebou?
- Jakou máte konkurenční výhodu a přidanou hodnotu?
- Proč by zrovna Vaše služba měla být první volbou zákazníků? Čím se lišíte od konkurence?
- Kdo je cílová skupina? (+ další informace o ní - chování, velikost...)
- Jak jsou na tom trhy ve Vašem oboru?
- Jaká je kapitálová náročnost projektu
Cíle společnosti
Čeho přesně chce vaše firma dosáhnout? Přesvědčte čtenáře (investory) že Váš nápad je schopen na trhu uspět. Využijte metodu SMART(-ER), která říká že každý cíl by měl být:
- S - specific - konkrétní, specifický
- M - measurable - měřitelný
- A - achievable/acceptable - dosažitelný, přijatelný
- R - realistic - realistický
- T - timely/trackable - časově ukotvený, sledovatelný
- E - evaluated - vyhodnocený
- R - rewarded - odměněný
Podnikatelská příležitost
Detailněji rozepište některé body ze základního shrnutí, jakou službu či produkt chcete poskytovat, jak velký je trh, v čem vidíte přidanou hodnotu pro zákazníka, investora a především čím se odlišíte od konkurence.
Marketingová strategie
Rozepište se ohledně Vašeho cílového trhu, tržní pozice produktu a marketingovém mixu.
Marketingový mix je soubor nástrojů a postupů, které budete používat pro propagaci Vaší společnosti. Můžete jej také potkat například ve verzi s dodatkem „4P“:
- Product - image produktu nebo služby
- Price - cena produktu, možné slevy a další akce na bázi ceny
- Promotion - propagace - prostředky, kterými budete s potenciálními zákazníky komunikovat
- Place - místo kde se k produktu zákazník dostane (doprava, distribuce, dostupnost)
Projektový plán
Stanovte jak provedete všechny aktivity potřebné k realizaci projektu. Oslovte možné externí spolupracovníky jako je výrobce, dopravce a dodavatele a získejte od nich nabídky.
Rozepište si časový harmonogram, který obsahuje seznam všech důležitých kroků a aktivit, které je třeba provést při realizaci projektu, stanovení milníků a termínů, do kterých mají být dokončeny.
Rizika a předpoklady úspěšnosti projektu
Analyzujte rizika, zaměřte se na identifikaci potenciálních rizik, jejich pravděpodobnost a dopad na projekt. Rizika mohou být interní i externí a mohou zahrnovat technická, výrobní, ekonomická, tržní, finanční, politická a další oblasti.
Analyzujte silné a slabé stránky projektu – využijte SWOT analýzu:
- S - strengths - silné stránky
- W - weaknesses- slabé stránky
- O - opportunities - příležitosti
- T - threats - hrozby
Zpracujte opatření ke snížení rizik. Těch může být mnoho v závislosti na typu rizika, například: diverzifikace, dělení rizika, přenos na jiné subjekty, pojištění, etapový přístup k projektu…
Finanční plán
Finanční plán je stěžejní částí podnikatelského projektu jak pro majitele společnosti tak pro případné investory. Plán transformuje předchozí části podnikatelského plánu do číselné podoby a prokazuje reálnost projektu z ekonomického hlediska. Vytváří plány nákladů, výnosů, peněžních toků, výkazu zisku a ztráty, rozvahy a další finanční analýzy. Také zahrnuje výpočet bodu zvratu, hodnocení efektivity investic a plán financování. Ujistěte se že máte ve finančním plánu jasno, součástí je především:
- Zakladatelský rozpočet: shrnutí veškerých nákladů nezbytných k rozjezdu projektu. Přihlížíejte k informacím uvedeným v předchozích kapitolách. Vytvořte plán výdajů a příjmů, nákladů a výnosů pro první rok projektu.
- Provozní rozpočet: ten stanovujeme na začátku každého účetního období. Vycházejte z minulých dat (je-li to možné) a definujte plánované změny. Počítetjte všechny náklady a výdaje potřebné k provozu podniku, zahrňte možné investice při optimistickém růstu firmy například na zvětšení automobilové flotily nebo upgrade firemního CRM systému.
- Výkazy finanční situace: cash flow, zisky a ztráty, rozvaha (soupis aktiv a pasiv společnosti)
Analýza konkurence
Při analýze konkurence v rámci podnikatelského plánu se zaměřujeme na identifikaci a posouzení konkurenčního prostředí. Toto prostředí zahrnuje firmy, které působí na stejných cílových trzích a nabízejí podobné produkty nebo služby. Analýza konkurence nám pomáhá lépe porozumět trhu a připravit strategii, jak v něm uspět. Klíčovými kroky analýzy konkurence jsou:
- Trendy a tržní nasycenost: zmapujte trh, na který chcete vstoupit. Sledujte trendy vývoje v této oblasti, nároky zákazníků a míru nasycenosti trhu, což znamená, jak silnou konkurenci budete čelit.
- Identifikace konkurentů: identifikujte firmy, které představují konkurenci. To zahrnuje jak skutečné konkurenty, kteří již působí na trhu, tak potenciální konkurenty, kteří by mohli v budoucnu vstoupit na trh.
- Rozdělení konkurentů: v případě, že je na trhu větší množství konkurentů, rozdělte je na hlavní a vedlejší. Hlavní konkurenti jsou firmy, které mají významnou roli na trhu a budou ji hrát i nadále a firmy, které mají podobný profil jako naše firma.
- Analýza předností a nedostatků konkurentů: prozkoumejte přednosti a nedostatky konkurenčních firem jako jsou: obrat, růst, podíl na trhu, nabízené produkty, zákazníci, ceny, prodejní strategie, sídlo, a dostupnost. Cílem je určit konkurenční výhodu jednotlivých firem.
- Zaměření na zákazníky: nezapoměňte na názory zákazníků. Je důležité zjistit, co si zákazníci myslí o konkurenčních firmách, jaké mají preference a jaké faktory jsou pro ně důležité při výběru produktů či služeb.
- Posilování vlastní hodnoty: seznamte se se silnými stránkami a slabými konkurence a identifikujte mezery. Toto Vám pomůže vytvořit unikátní hodnotovou nabídku směrem k zákazníkům.
- Srovnání cen: podívejte na cenovou politiku konkurence. Srovnání cen Vám může pomoci určit, zda máte konkurenceschopné ceny.
Přílohy
Doplňková a přesto důležitá část podnikatelského plánu. Nebojte se příloh, k plánu přiložte textové přílohy jako jsou životopisy klíčových osob, výpis z obchodního rejstříku, zprávy a novinové články či smlouvy. I média nebo jiné obrazové přílohy od graficky zpracovaných analýz, technických výkresů až po obrázky či fotografie produktu a návrhy na grafiku pro marketing.
Kdo potřebuje podnikatelský plán a proč je užitečný?
Nově zakládané firmy
Podnikatelský plán je obzvláště důležitý pro nové podniky, protože pomáhá zakladatelům vyjasnit jejich cíle, strategie a způsob, jak dosáhnout úspěchu. Je velmi důležitý pokud žádáte financování od investorů nebo bank.
Stávající podniky nebo firmy
Stávající firmy nebo podniky mohou mít úspěch z podnikatelského plánu. Pomáhá jim plánovat budoucí růst, řešit problémy nebo strategické změny, objevit potenciální rizika a zajistit, aby podnik zůstal konkurenceschopný.
Neziskové organizace
I neziskové organizace mohou využít podnikatelský plán k plánování svých aktivit, hledání grantů a větší transparentnost ve své činnosti.
Výzkumníci a akademici
Podnikatelské plány mohou být předmětem akademického výzkumu a analýzy. Jsou také cenným zdrojem informací pro studenty a výzkumníky, kteří studují podnikání a hospodářství.